reklama

Bláznivý carsharing

Môj prvý nápad na startup bola aplikácia pre spolujazdu, s pracovným názvom Hajde(.sk). Vznikla z popudu masívneho narastu lokálnej skupiny na Facebooku pre spolujazdu na trase Bratislava - Revúca a späť, odkiaľ pochádzam.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Môj prvý nápad na startup bola aplikácia pre spolujazdu, s pracovným názvom Hajde(.sk). Vznikla z popudu masívneho narastu lokálnej skupiny na Facebooku pre spolujazdu na trase Bratislava - Revúca a späť, odkiaľ pochádzam. Do appky sme nakoniec nešli. V tej dobe už bol pekne rozbehnutý Jízdomat, ktorý som sám začal častejšie používať na trase Bratislava - Brno - Praha, kam som sa postupne presťahoval. Po odkúpení Jizdomatu firmou Blablacar som novú platformu z trucu odmietal používať. Nepáčilo sa mi prekvapivé prevzatie lokálneho startupu veľkým hráčom. Typické odmietanie neznámeho. Predpojatá provinciálnosť však nakoniec ustúpila zdravému rozumu, potrebe ušetriť náklady a začalo sa niečo úžasné. Začal som stretávať neuveriteľne zaujímavých ľudí. Mal som obdobie, kedy som mal každú jazdu fascinujúcu, a po vysadení posádky som ešte dlho v úžase premýšľal nad tým stretnutím. Každá posádka bola niečím iná a všimol som si pozoruhodný vzorec - akoby sa podobne zmýšľajúci ľudia nejak záhadne priťahovali. Objavovali sa tematické jazdy s programátormi, marketérmi, startupistami, drum’n’basse-ákmi, psytrance ľudia, hippies, či tematcky slovanská jazda - posádka Ukrainca, Slovinca, Poliaka a Slováka. Na jednej jazde sa rozoberala agilná metodika vývoja, na inej mečiarizmus, ficoizmus a iné zlodejiny, na ďalších marketing, startupy, medzinárodné vzťahy, sociológia, cestovanie, láska, vzťahy, život…. Uvedomil som si silu tejto networkingovej platformy. Ako introvert si vždy chránim tú kráľovskú výsadu ticha a keď to uznám za vhodné, pustím obľúbenú hudbu a môžem celú cestu mlčať. Pri tak fascinujúcich ľudoch to ale vôbec nebolo potrebné. Moja 3.5 hodinová trasa mi poskytovala dostatočný čas spoznať ľudí a vymeniť si skúsenosti a stále častejšie aj kontakty. Nedávno sa moje úvodné slová posádke zmenili na niečo v zmysle nech každý povie kto je, čo robí a čo ho baví...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Niektoré mená sú z dôvodu ochrany osôb vymyslené.

 Peter

je nájomný fotograf. Naberal som ho v pražskom obchodnom centre, kde mal zákazku na produktové fotenie diamantov. Cestoval do Bratislavy a síce značnú časť cesty prespal po náročnom dni, počas ktorého ho okradli, veľa pracoval, cestoval a ako zvyčajne spal iba minimálne. Za tú chvíľu som sa niečo o ňom ale stihol dozvedieť. Fotí naozaj špičkovo. S mobilom to vie lepšie ako ja so zdrkadlom! Modelky, festivaly, koncerty, akcie, párty, produkty, čokolvek zameria jeho hľadáčik, vznikne vymakané dielo. Je hyperaktívny a ide na doraz. Až tak veľmi, že raz skončil z prepracovania na tri dni v kóme! Po prebratí sa znova učil chodiť, ale vyšetrenia nič nezistili. Pred prepustením z nemocnice za ním prišiel doktor s odporučením: Pán R., fajčíte marihuanu? - Nie, v živote som to nemal, odpovedal Peťo. Doktor: Tak by ste to mal skúsiť. Vy ste hyperaktívny človek. Nedokážete oddychovať a marihuana Vám v tom pomôže. Občas si ubalte jointa a dva-tri krát si z neho potiahnite. Viacej nie, len tak zľahka. Uvoľní Vám to svalstvo a pomôže oddýchnuť si a trochu spomaliť. Nech sa páči, tu máte jednu vzorku, je veľmi relaxačná....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa môjho vedomia sa jednalo o historicky prvú marihuanu odovzdanú pacientovi lekárom na Slovensku.

Peter ma vynikajúce nápady aj v marketingu a rád odvtedy sledujem, kde sa nachádza a čo robí. Pri rozlúčke v Bratislave ma volal k nemu na rozlučkovú párty pred jeho odchodom do Monaca. Nemohol som, no hneď ako prišli jeho prvé fotky modeliek na pláži, musel som spätne zapochybovať o mojich prioritách. Takýto človek v každom niečo zanechá a zrejme preto má tisíce priateľov na facebooku získaných organicky bez jediného pridania. Kto iný ako on sa mohol odfotiť s Dalai Lámom pri jeho návśteve Bratislavy!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Matej

je startupista. Stál pri zrode projektu EcoCapsule, o ktorom ste určite počuli z médií. Z Prahy sa už odsťahoval, takže sme to pivo nestihli dať. Napriek tomu viem, že sa na neho môžem kedykoľvek obrátiť ak narazím na novú ideu, či projekt, ktorý ma presahuje. Páči sa mi jeho prístup k podnikaniu a nasledovanie svojich hodnôt. Reprezentuje novú post-ojebávačskú generáciu podnikateľov a budeme o ňom ešte počuť.

 Olinka

je cestovateľka. Sadla mi do auta ako inak nečakane a náhle, na poslednú chvíľu. Píše renomovaný cestovateľský blog. Naučí vás, ako si zadovážiť super lacné letenky, ubytovanie zadarmo aj s lokálnym sprievodcom, ako sa prestať vyhovárať na peniaze, stres, nedostatok času a zdihnúť svoju schránku a s úsmevom ju premiestniť za hranice. Ukáže vám, ako počas ciest zažiť čo najviac, pracovať počas toho a zároveň sa vzdelávať. Prešla už celú európu, časť ázie a blízkeho východu. Najväčšia jej vychytávka bol let do Japonska za 5000 českých korún. Vrelo odporúčam jej blog https://potkamesevevlaku.wordpress.com/

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 Vladimír

je hacker.... mladý chalan, študent. Má stiahnutých tisícky gmailových kont. Možno je to nemorálne, opovrhnutiahodné a zlé, ale aj takí ľudia sú. Dokonca si myslím, že v niektorých prípadoch radšej nech má moje konto on ako nejaký ficov kaliňák. Večere občas trávi pri víne a jointe, prezerajúc si súkromie ľudí. Sleduje konverzácie, v ktorých frajerky podvádzajú frajerov naraz s dvoma, v ktorých ľudia klamú svojim najbližším aj sami sebe. Nestranne sa díva na temnú stranu internetu aj bez použitia Toru. Je to hra na intimitu a úprimnosť. Demaskované tváre a povahy, skutočné hodnoty a neskonalé klamstvá, pretvárky, prázdnota ľudí schovaných hlboko v anonymite virtuality. Akoby sme sa zbavovali zodpovednosti za svoju tvár keď sme online. Vladimír to vidí, ale nič nepovie. Nezasahuje, nevydiera, nezneužíva, nesúdi. Je to nestranný pozorovateľ príbehov. Zvláštny Veľký Brat. Možno sa preto cíti ako boh, alebo len viac osamelým.

 

Raz mu ukradli telefón. Na druhý deň ho zlodej pripojil k internetu a on si z desktopu spustil vzdialené riadenie. Do 30 sekúnd mal fotku z prednej kamery s tvárou zlodeja, ktorý sa práve na jeho telefón díval. Zlodej si nič nevšimol, aplikácia bola úplne diskrétna. Do niekoľkých minút mal o ňom množstvo informácií vrátane tých o nelegálnych aktivitách. Zlodej si mohol prečítať radostnú správu na Facebooku, s poďakovaním, že Vladimírovi telefón našiel a že sa teší keď mu ho pošle poštou na uvedenú adresu. Telefón sa s ospravedlnením vrátil. Vladimír, teším sa na ďalšie stetnutie.

 Matej

nasadol do auta v Brne. Síce krátka, ale veľmi vtipná jazda! Prisadol si s otázkou, čím sa živíme, že on predáva parfémy tak rôzne po autách, na staniciach a že keď už sme pritom.... v skutočnosti je to však skúsený kouč, mentor a certifikovaný inštruktor smiechu (yoga laugh). Pracuje so stresom, motivuje a posúva ľudí ďalej. Je proponentom kritického mysleniav dnešnom zmätenom virtuálnom svete. Rád vyhľadáva a konfrontuje ľudí stratených v dezinformácii tých internetov, ľudí, ktorí radi veria nepodloženym bullshitom, konšpiráciám či pseudoesoterismu a falošným prorokom, šarlatánstvu. Pritom sám veľa medituje, no ostáva nohami pevne na zemi. Spomenul nám stretnutie s človekom, ktorý si do hrubého čreva aplikovával nejaký zázračný kryštál, aby si ho energeticky vyčistil a zbavil kadejakých parazitických potvor. Matej sa ho opýtal, že či to bolí, a vraj trochu áno. Na to dodal, že by to asi malo bolieť viac…. aby s tým prestal. Je jasné, že s tým človekm sa už nestretne. Rozhovor sme ďalej viedli vtipným spôsobom na tému jeho predaja parfémov a smradov, pričom vykonštruoval zaujímavú značku s posledným modelom Letného Podpazušia z električiek. Zdôraznil, ze nedávno mali kolegovia v Brne veľkú promo akciu (kedy v celom Brne nešla pitná voda) a smrteľne vážne vravel, ako spolupracujú s agrofertom pri diaľniciach, alebo že Ružomberok je celý ich... Krásny, inteligentný a veľmi vtipný človek.

 Zuna

je architektka. Ked ku mne nasadla do auta, mala nohu v sádre, pretože je extrémny človek. Miluje to natvrdo na bicykli aj na lyžiach. Prebehla medzi nami iskra, tak sme sa dohodli na rande v Brne. Rande v jednom brnenskom pajzli ani nezačalo a prisadol si ku nám dredatý týpek. Vlastným menom Rumcajz. Vášnivo nám táral o ekológii a s divokou gestikuláciou z neho vyletovali verše jeho beatnickych básní. Vyrába poctivú konopnú masť, žiadne priemyselné rastliny, so základom z kokosového mlieka. Jeho babke pomáha na kĺby ako žiaden iný prípravok. Jednu zelenú voňavú mastičku mi na záver daroval. Síce sme so Zunou pochopili, že toto rande nedopadlo nijak, ako sme si dokázali predstaviť, ale napriek tomu na ten večer rád s úsmevom spomínam.

 Nina

mi obsadila celé auto a úplne zrušila zverejnenú jazdu. Potrebovala sa presťahovať z Prahy a keďže sme sa letmo videli už pred rokom, napísala mi osobne na facebook a neváhal som jej pomôcť. Do Bratislavy sme prišli asi o druhej v noci a do rána sme sa rozprávali. Stretol som ju v čase, kedy som sa rozišiel s priateľkou po vážnom vzťahu, povýšili ma v práci a novú pozíciu som absolútne nezvládal, chodil domov zničený a zúfalý a do toho mi ešte zomrel druhý starý otec. To obdobie je za posledné dlhé roky mojim najtemnejším a z toho absolútneho dna ma ona vytiahla späť k slnku s ľahkosťou víly. Dávno ma nikto tak zásadne, úprimne, hlboko neovplyvnil. Je to najmúdrejší človek, akého som stretol. Miluje slobodu. Neklame, nesúdi. Je nadpriemerne inteligentná a vysoko nad vecou. Je mladá a je to víchor, ktorý hýbe situáciami a ľudmi ako málokto. Jej pohľad na život, vzťahy, hnev, lásku, strach, jej analytické a kritické myslenie, jej “mindfullness” a “awareness” ma zasiahli a inšpirovali. Dnes som iným človekom, oveľa pokojnejším a vyrovnanejším vďaka tejto pomalej a ukecanej jazde.

 

Nebojte sa neznámeho a vyrazte na cesty. Na každého čaká jeho vlastné neuveriteľné...

Ján Lopušek

Ján Lopušek

Bloger 
  • Počet článkov:  38
  •  | 
  • Páči sa:  77x

cestovanie | spoločnosť | startupy | LinkedIn Twitter Facebook Zoznam autorových rubrík:  Homo SapiensAko funguje SlovenskoSociálne sieteInvestovanie, startupyKryptoRevúca

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu